Zadania poszczególnych działów GOPS |
Dział Pomocy Społecznej 1. Rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb osób i rodzin wymagających pomocy społecznej 2. Pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin 3. Sporządzanie planów pomocy dla rodzin i osób uprawnionych 4. Świadczenie pracy socjalnej rozumianej jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi 5. Prowadzenie działań w ramach interwencji kryzysowej dla ofiar przemocy w rodzinie 6. Świadczenie poradnictwa rodzinnego, które obejmuje szeroko rozumiane problemy funkcjonowania rodziny 7. Sporządzanie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania osób ubiegających się o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej, kompletowanie dokumentów oraz podejmowanie innych niezbędnych czynności ze świadczeń różnorodnych form pomocy 8. Wnioskowanie w sprawie przyznania lub odmowy przyznania świadczeń 9. Sporządzanie kontraktów socjalnych z określeniem uprawnień i zobowiązań stron umowy w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej 10. Organizowanie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania 11. Realizowanie rządowych programów osłonowych mających na celu ochronę poziomu życia rodzin lub grup społecznych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej 12. Kontrola sposobu wykorzystania przyznanych form pomocy przez świadczeniobiorców 13. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą w stanie we własnym zakresie rozwiązywać problem materialno-bytowe
14. Współpraca z organami administracji rządowej, samorządowej i organizacjami pozarządowymi w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji społecznej 15. Inicjowanie nowych form pomocy osobom potrzebującym ze szczególnym uwzględnieniem pomocy dziecku i rodzinie 16. Opracowywanie projektów realizacja projektów i programów socjalnych ukierunkowanych na podniesienie jakości życia 17. Inspirowanie społecznej aktywności i pobudzanie działań samopomocowych osób, grup i środowisk społecznych zagrożonych patologiami i niedostosowaniem społecznym Dział Świadczeń Pomocy Społecznej 1. Analiza i gromadzenie dokumentacji przekazywanej przez Dział Pracy Socjalnej 2. Prowadzenie spraw związanych z realizacją świadczeń pomocy społecznej w tym usług opiekuńczych 3. Opracowywanie w porozumieniu z Kierownikiem GOPS planów i analiz w zakresie potrzeb życiowych osób i rodzin 4. Przestrzeganie realizacji planów finansowych i sprawozdań z pomocy społecznej 5. Opracowywanie analiz statystycznych 6. Terminowe i rzetelne przekazywanie informacji elektronicznych do MPi PS 7. Opracowanie decyzji przyznających świadczenia 8. Sporządzanie dokumentów związanych z wypłacaniem świadczeń 9. Obsługa stanowiska komputerowego 10. Obsługa systemu OPIEKA 11. Obsługa sekretariatu i wykonywanie czynności związanych z rejestrowaniem, ewidencją i ekspedycją korespondencji 12. Prowadzenie list obecności pracowników 13. Prowadzenie rejestru delegacji służbowych 14. Prowadzenie dziennika wyjść służbowych 15. Prowadzenie zbiorów aktów normatywnych, regulaminów i statutów 16. Czuwanie nad uzupełnieniem zbiorów zarządzeń, poleceń służbowych Kierownika i uchwał Rady Gminy 17. Obsługa techniczna i organizacyjna spotkań organizowanych przez Kierownika GOPS 18. Wydawanie zaświadczeń odnośnie formy i wysokości otrzymywanych świadczeń z pomocy społecznej 19. Kontrola nad ochroną i przetwarzaniem danych osobowych 20. Prowadzenie spraw i dokumentacji świadczenia usług opiekuńczych 21. Obsługa informatyczna
Dział Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych w zakresie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych 1. ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych 2. prowadzenie rejestru decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych 3. opracowywanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania zasiłku rodzinnego oraz dodatków do tego zasiłku z tytułu: - urodzenia dziecka - opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego - wychowanie dziecka w rodzinie wielodzietnej - samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych, na wskutek upływu okresu jego pobierania - samotnego wychowywania dziecka - wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej - kształcenie i rehabilitacja, dziecka niepełnosprawnego - rozpoczęcia roku szkolnego - podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania 4. opracowywanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania prawa do świadczenia opiekuńczego: - zasiłku pielęgnacyjnego - świadczenia pielęgnacyjnego 5. ustalenie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka 6. ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej 7. opracowanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania zaliczki alimentacyjnej 8. wprowadzanie i aktualizacja danych osobowych osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i zaliczki alimentacyjne, pobierających świadczenia w systemie informatycznym, 9. analiza i gromadzenia dokumentacji w sprawach świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych 10. sporządzanie dokumentów związanych z wypłacaniem świadczeń 11. przestrzeganie realizacji planów finansowych 12. planowanie świadczeń i sprawozdawczość 13. rozpatrywanie spraw osób zobowiązanych do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej
w zakresie postępowania z dłużnikami alimentacyjnymi 1. ścisła współpraca z komornikami w przypadku bezskutecznej egzekucji świadczenia alimentacyjnego 2. aktywizacja zawodowa dłużników alimentacyjnych 3. występowanie do OPS właściwych ze względu na zamieszkiwanie o przeprowadzanie wywiadów środowiskowych celem sprawdzenia sytuacji materialno-bytowej dłużników alimentacyjnych 4. występowanie do Starostwa Powiatowego o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika jeśli odmawia przeprowadzenia wywiadu środowiskowego lub uchyla się od podjęcia pracy 5. wnioskowania o alimenty od dalszych osób zobowiązanych, jeżeli nie można wyegzekwować należności od dłużnika alimentacyjnego
Dział Finansowo – Księgowy
1. Przygotowanie projektu budżetu wraz z objaśnieniami oraz projektów zmian w budżecie 2. Znajomość i nadzór oraz bieżąca analiza realizacji budżetu 3. Rzetelne i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych 4. Nadzór nad właściwym przebiegiem operacji gospodarczych 5. Prowadzenie gospodarki finansowej 6. Zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów 7. Sporządzanie bilansów 8. Sporządzenie listy płac pracowników 9. Terminowe opracowywanie sprawozdań statystycznych i deklaracji wynikających z przepisów prawa 10. Kontrola finansowo- rachunkowa dowodów księgowych 11. Rozliczanie i kontrola prawidłowości delegacji służbowych oraz pobranych zaliczek 12. Sporządzanie kalkulacji wynikowych wykonywanych zadań 13. Prowadzenie rachunkowości Funduszu Socjalnego 14. Ewidencja majątku trwałego 15. Nadzór i planowanie inwentaryzacji majątku GOPS 16. Opracowywanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego dla pracowników miesięcznych podopiecznych GOPS 17. Sporządzanie miesięcznych raportów dla deklaracji rozliczeniowych pracowników w systemie Płatnik 18. Prowadzenie spraw rozliczeniowych ośrodka z ZUS i Urzędem Skarbowym 19. Windykacja należności 20. Ubezpieczenia pracowników i majątku GOPS 21. Prowadzenie postępowania w ramach dokonywanych zakupów towarów i usług w drodze ustawy Prawo zamówień publicznych |
UWAGA !!!
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rymaniu zwraca się z prośbą, aby od dnia 1 stycznia 2017 r. związku z centralizacją podatku VAT faktury, rachunki i noty księgowe były wystawiane na Gminę Rymań wg następującego wzoru:
Nabywca:
Gmina Rymań
ul. Szkolna 7
78-125 RYMAŃ
NIP 671-18-08-627
Odbiorca:
GMINNY OŚRODEK POMOCY
SPOŁECZNEJ w RYMANIU
ul. Szkolna 7
78-125 RYMAŃ
Ponadto informujemy, że pomimo w/w zmiany adres do korespondencji pozostaje bez zmian, dokumenty księgowe należy przedkładać jak dotychczas w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Rymaniu (ul. Szkolna 7, 78-125 Rymań).